Rapportera inlägg

Valt inlägg:

I går kväll var det en hovdam som i ett specialprogram inför dopet sa att det lilla barnet var hedning men nu skulle kristnas.Hon sa det med betydande allvar och jag tror att detta helt stämmer med Sv Kyrkans lära, sedan flera hundra år. Man tog t o m till Nöddop utfört av lekmän vid förlossningen för att rädda det klena barnets själ.Jag tror att sådant förekommer fortfarande. Den frikyrkliga huvudlinjen har alltid varit att ha vuxendop av folk över 16 år som då själva får avgöra innehållet i dopet. Det handlar givetvis mycket om Upplevelse som vid Nattvard mm. Jag har i 45 år varit medlem i Sv Missionskyrkan som tillämpat båda dopsätten vilket skapat klar förvirring.En vuxen person som blivit barndöpt och inte anser att detta "gäller" har fått döpa sig igen som vuxen. Det är en slags respekt för individen. Men frågan är hur många i det svenska folket som tror att prinsessans andliga status ändras genom det omedvetna dopet denna vecka? Vad kommer ärkebiskopen att lova i detta sammanhang?Lovar han ett himmelrike, evigt liv etc. Samma fråga kan givetvis ställas till alla kyrkor och församlingar!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?