Valt inlägg:
Leif - att vi själva ska välja att "bli seende" gäller många plan här i livet - inte minst inom politiken som ju har en direkt inverkan på vårt samhälleliga liv. Och det som har inverkan på det samhälleliga/sociala har inverkan på det personliga och omvänt.
Detta seende du är inne på betyder att se samband - och då förutom de enklare sambanden i samlivet oss människor emellan, även sambanden mellan våra mentalt dolda ambitioner och vad dom i längden kommer att leda till om dom får fotfäste i vår medvetandekultur och kan förmeras/manifesteras i resterande samhällskropp.
Ja då är risken stor att vi dels förslavas och i nästa steg förbrukas om den processen går tillräckligt snabbt så att inte mental motkraft hinner byggas upp och fås att verka i en annan riktning.
Jag är ju inte så optimistisk vad gäller människans förmåga att verkligen nå någon sorts mental blomning värd att känna stolthet för även om jag skulle önska finna något mer hoppingivande utvecklingsväg för oss att beträda.
Kan du se något sådant som gör att du hellre ser mänsklighetens överlevnad än dess undergång?
Vad tänker du dej i så fall att det skulle vara?
Du kanske tycker att jag är lite väl svartsynt, och jag kan bara säja att det inte handlar om någon depression utan mer ett vägande mellan människans goda och människans dåliga och en värdering av den lidandemängd som produceras genom människans egoistiska framfart och i vad mån detta kan neutraliseras av människans godare egenskaper. I det fallet har jag hittills funnit en fruktansvärd övervikt vad gäller vår produktion av lidande.
Den färdigheten du beskriver som skulle kunna undanröja sjukdom till exempel - den skulle väl många vilja lära sej - för något trettiotal år sedan var det en healing-form som kallades "reiki" den distribuerades av ett antal initierade "reiki-healer" som för en initiering begärde flera tusen kronor för initieringen som för övrigt gjordes på någon timme - egoismen i sin prydno igen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?