Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Leif "210 Alltid svårt att generalisera om människor, så även om ateister - jag kan bara tala för mej själv så som varande obundet areligiös - och min syn på den mångdimensionella tillvarons orsak och verkan fick du förut bland alla dom där orden :- som jag för övrigt snickrade ihop för att försöka skapa lite förståelse för en annorlunda bild av vad en gud skulle kunna vara och inte kunna vara. Ja kanske har du missförstått begreppet "ateism". En del ateister känner säkert till att verkligheten är mer än det fysiska. Kanske kan vissa ateister tänka sig att alla medvetanden tillsammans skulle kunna skapa, om inte allt så i alla fall det som tillkommit efter det att deras medvetande tillkommit. Och ja säkert är det så att många ateister är ovilliga att kalla vad det nu än kan vara för gud då det så omöjligt inte har med något annat att göra än mänskligt vidlyftig fantasi. Ja kanske en och annan ateist föreställer sej själavandring eller reinkarnation - inom buddismen är inte sådana tankar så främmande. Primära medvetanden som upplever livet via en fysisk kropp är väl egentligen en rätt vanlig uppfattning - fast i kristen tappning är det livet här och sedan himlen när vi dör! Mer avancerat blir det först då vi talar om flera liv och liv i olika former men endast en själ som får leva sej in i den kropp som för tillfället gäller, men jag vet inte om vi behöver blanda in stoltheten. "Ordet "gud" är det ändå ingen som vet vad det betyder" - nej, och är inte det märkligt. Vi har skapats av en inkognito något som förutom att inte ge sej till känna annat än genom allas samverkande kreativa viljor som skapat nästan allt - nu även ska namnges och förutsätts ha en plan - om det är människan i största allmänhet eller även mista lilla småkryp så är det hög tid att fina goda samarbetsformer - bara det gamla vanliga småkrigandet - och det är inte roligt. Ja vad menar man? - Jag menar egentligen inget annat än att detta gud och dess egenskaper ska ses för vad de är - resten är bara ballast till ingen nytta...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?