Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Bizon:Även jag tycker att planeten jorden inte förtjänat människan: Vi är en av mycket få arter som dödar mera än vi äter . Jag är mycket skeptisk till "inlärd" religion. Med detta menar jag att i en del länder är alla muslimer,i andra hinduister etc.Slumpen? Givetvis inte.Ett litet barn föds o det är ett blanskt ark förutom de genetiska koderna. Min filosofigubbes tes: - "För att undvika att bli en produkt av din miljö måste du vara kritiskt medveten om den" följs nog inte av många? För katolikens barn blir katolik,protestantens protestant,buddismens buddist osv. Min favorritteolog Søren Kierkegaard skrev en gång så här: -"Ifall Danska kyrkan lärde ut den religionen att månen är en grön ost så skullle majoriteten av Danmarks befolkning om 100 år tro att månen är en grön ost." Detta var ju 18 000 tal o många kunde inte läsa här uppe heller men det ligger en del visdom i detta. Varför läser man inte in sig på så viktiga ting själv utan "ärver" det av andra? Varför utgår man ifrån att den tro man vuxit upp i är sann o bättre än andra åsikter? Varför vill man inte ens ta reda på hur andra tänker? Hur "äkta" o "egen" är en tro man fått av hela sin omgivning sedan man föddes? Några omskrivna personer har utgjort undantag som drottning Kristina ,vars far stupade för protestantismen Henrik den VIII som var menad till en hög ställning i katolska kyrkano andra, men synar man deras motiv är det alltid profiten som har genererat svängningen. I bland undrar jag ifall man måste växa upp utan föräldrar o socialt sammanhang somm jag själv för att börja leta efter en tro på egen hand? Någon som vet???

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?