Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jan - jag tror mej förstå något av ditt dilemma, att å ena sidan i ditt praktiska liv diakonin leva för något du funnit rätt - människokärleken, viljan att hjälpa andra människor som har det svårt, och så långt är allt gott och väl och förtjänar all respekt. Å andra sidan att få ihop detta praktiska och fullt behövliga liv med en sedan barnsben inlevd tro - en trosföreställning som dessutom hotas av sin egen dogmatik, många handlingar i denna tros namn, samt vetenskapen som kommit så betydligt mycket längre nu än för bara två tusen år sedan - då blir det inte helt friktionsfritt för en tänkande människa att behålla sin tro ograverad. Jag tror mej även förstå viljan att försvara denna tro - den har ju trots allt burit dej genom livet - eller kanske är det du dom burit den och den har haft ett värde, den har haft en förklaring på ont och gott som fått räcka för stunden och varför ska man gräva i sånt som inte nödvändigtvis behöver grävas i - när världens barn i alla åldrar behöver allt vi kan avvara av kraft och energi? Jag tror dessutom att du har helt rätt då du säjer att "teologi, ritualer, mantlar, förgyllda kyrkor//skymmer sikten". Jag tror även att du vet det du behöver veta om påvar, korståg, bokrullar i Sinai, arkeologi i Jerusalem mm. även om det kan vara intressant så är det inte där någon sanning står att finna - antaganden däremot, och tolkningar i överflöd. Du frågar hur du ska få reda på "mest om Jesu lära?" och det har jag inget entydigt svar på för det beror på om det du vill veta är av historiskt intresse eller "jesuspraktiken i vår tid". Idet första fallet är det väl att fortsätta borsta sand i utgrävningar och tyda tecknen på mer eller mindre vittrat papper - men i det andra,,, ja Jan då ligger världen öppen för den som vill leva sin kärlek, göra vad den i sitt hjärta tror är rätt - möjligen också genom att läsa de fyra evangelierna och försöka få en hint om vad begreppet människokärlek är och vad den vill av dej i din tid - och göra det. Jag vet att inte ens det är lätt - fast man på så vis slipper en mängd ovidkommande och tyngande ballast som är mer till skada än nytta. Men bara så kan kärlek levas och levs inte kärlek Jan - ja då finns den inte...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?