Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jo då Janne - nog förstår jag dej, föreställer mej även att du kikat på tråden om Afrosvenskarna som vill träffa Liljeroth - där jag tar upp just detta i mitt sista inlägg till dej där. Men att du blir beskylld är inte riktigt sant - att kristna både blivit förföljda och förföljt är däremot sant - men det gör inte tron mer eller mindre sann - din personliga kristusgemenskap har jag ingen anledning att tvivla på att det är som du säger - det är din upplevelse och den är din - om den kommer från faktiska omständigheter eller från din fantasi kan väl varken du eller jag med säkerhet säja - det viktigaste i det fallet är att du får ha den så som du har den - vill du prata om det så gör du det ingen tvingar dej. Troende har dock ofta ett inre tvång att berätta om sin tro vilket inte andra kan lastas för heller. Det är det jag menar med att troende borde få en egen radiokanal där dom kan få berätta ostört för varandra om sina övertygelser - det jobbiga är att tvingar konstatera att folk faktiskt på fullt allvar ägnar sej åt dylika saker. Till den kanalen kan till exempel gumman vända sej som tyckte att det var för lite gudstjänster i radion - där skulle hon kunna få gudstjänst för jämnan. Och jag som hellre lyssnar på och ibland deltar i debattprogram kan få ha en profan kanal för sånt som kanske inte är så kul för kristna. Sedan kan jag inte tycka att det du säjer om muslimer i #136 är så relevant i sammanhanget - som jag brukar säja - ett ont förtar inte ett annat ont - det blir ju faktiskt dubbelt så ont. fast i det skulle nog inte Jesus alls känna igen sej för islam var inte uppfunnen än på hans tid - även om kristendomen genom sina famlande maktambitioner de facto bäddade för islam redan från ruta ett - precis som judendomen bäddat för kristendomen - katolicismen för protestantismen och hela rasket för övrigt för allehanda frikyrkor med var och en sill lilla knorr på tolkningen... Man skulle ju kunna tro att alla borde bli nöjda eller åtminstone medelnöjda - men icke! Och då kommer vi in på det där slitna begreppet "den rätta läran" "den rätta tron" och synen på "de andra" som hedningar eller otrogna hundar. Tyvärr tvingas jag inte kunna så mycket annat än att konstatera att - sådan är människan - till sin avbild har människan även skapat sin gud - denne är heller aldrig nöjd - och ligger i fejd med antingen den ene eller den andre...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?