Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jodå Brunte, att sakna hästen i en tom spilta är inte roligt för jag vet av erfarenhet att dylika djur har svårt att ta vara på sej själva - flock och vanedjur som dom är. Kan ju även säja att jag förstår uttrycket som understundom används om någon som fnattar runt och synes vara helt oräknelig, och att man då konstaterar att denne "inte har alla hästar hemma" - turs jag fråga varför ofta kallats Brunte? - månne det vara i dina ljusare stunder :- Lite spontant och utan att så fullständigt satt mej in i frågan angående för vilka runorna skrevs så kan jag nämna att det i stor utsträckni8ng handlade om att uttrycka status - det var ingen fattiglapp som "här reste stenen" eller "dessa runor ristade" det var herremän som följde den tidens modenyck så även sällan själva utförde runorna. Man gjorde det således mest för sin samtid - framtiden i denna förgängliga värld bekymrade man sej föga om - alltså att du en dag står och förundras över att några gubbs en gång i forntiden haft energi över att släpa fram en sten och att någon sedan satte någon i arbete som behärskade lite keltinspirerade drakslingor och runskrift struntade man i. Det var precis som med dagens tatueringsmode vars bärare ofta inte har en aning om vad tecknen betyder som ristats i deras hud. Skiter fullständigt gör dom även i vad som blir kvar av dom krumelurerna sedan skärselden tagit sitt. Faktiskt något att meditera lite över under vårt vardagliga materialistiska ok där detta att "lämna efter sej" för många betyder att dom inte får en chans att leva medan dom faktiskt har den möjligheten.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?