Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Lars Erik: Om du tar varje ord som skrivits i någon av bibelns böcker rent bokstavligt blir din värlsdsbild väldigt förvirrad. Du får använda din förmåga till logiskt tänkande o dina kunskaper i religionshistoria:det är därför vi har båda delarna:kunskaper o logik ska vara oss till hjälp i livet. Annars går det för dig som för professorerna i Gustav Frödings dikt: Gitarr och dragharmonika, 1891 ”Då frågade Pilatus: Vad är sanning?” och eko svarade – profeten teg. Med gåtans lösning bakom slutna läppar till underjorden Nazarenen steg. Men gudskelov, att professorer finnas, för vilka sanningen är ganska klar! De äro legio, ty de äro månge, som skänkt den tvivelsamme romarn svar. Dock syns mig sällsamt, att det enda sanna så underbart kan byta form och färg. Det, som är sanning i Berlin och Jena, är bara dåligt skämt i Heidelberg. Det är, som hörde jag prins Hamlet gäcka Polonius med molnens gyckelspel: ”Mig tycks det likna si så där en vessla – det ser mig ut att vara en kamel!”

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?