Rapportera inlägg

Valt inlägg:

forts I poesisamlingen syftas det till olika religioner i säkert mera än varannan bok.Se här några pärlor: Pär Lagerkvist:Det är vackrast när det skymmer ur I stället för tro 1919 Det är vackrast när det skymmer. All den kärlek himlen rymmer ligger samlad i ett dunkelt ljus över jorden, över markens hus. Allt är ömhet, allt är smekt av händer. Herren själv utplånar fjärran stränder. Allt är nära, allt är långt ifrån. Allt är givet människan som lån. Allt är mitt, och allt skall tagas från mig, inom kort skall allting tagas från mig. Träden, molnen, marken där jag går. Jag skall vandra - ensam, utan spår. Den här dikten läste min käre då han jordfäste vår dotter .Lagerqwist har dessutom skrivit romanen om Barabass. Hjalmar Gullbergs "Andliga övningar" är underbar. Och Jag skall gå genom tysta skyar egentligen några strofer av dikten Den hemlöse av Dan Andersson får mig alltid att undra hur agnostisk han egentligen var? Döm själva: Jag skall gå genom tysta skyar, genom hav av stjärnors ljus, och vandra i vita nätter, tills jag funnit min faders hus. Jag skall klappa sakta på porten där ingen mer går ut, och jag skall sjunga av glädje, som jag aldrig sjöng förut. Nej utan mina religiösa kunskaper hade mina poesidito stått sig slätt.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?