Rapportera inlägg

Valt inlägg:

GunnarL #47 Ditt påstående att diskussioner om tro alltid skulle vara meningslös avslöjar att du förutom att vara läsovillig även inte har mycket till fantasi. Varför skulle vi utgå från något så inskränkt som att resultatet av en diskussion skulle vara att förändra någons åsikt? Kan man inte även se en vinst i att folk får lufta och delje andra sin syn på det hela? Du menar att de troende inte är fantasilösa - nja nu har du väl ändå tappat ett par tankeled. Säj mej den troende i dag som med sin fantasi skapat sin tro och jag kan hålla med dej - men tar du en vanlig troende så har den rent praktiskt bara svalt betet - och hur fantasifullt är det? Dessutom håller jag inte med dej på ytterligare en punkt - du tyckt mena att det att söka vetandets sanning föränderlig som livets dagar skulle vara fantasilöst??? Men snälla nån, då skulle ju människan fortfarande stå där hon stod med sitt konstaterande att "en sten är en sten är en sten" - kanske du, men de flesta andra jag känner har skaffat sej lite större överblick av livet, världen och de eviga frågorna om allting, men varför spjärnar du emot? Varför ger du dej inte chansen att ge dej in i denna fantastiskt gränslösa tankerymd - och varför inte försöka söka svaret på frågan hur världen skulle se ut om det inte fanns någon gud? Frågar du mej så har jag fantasi nog att ge dej ett svar - men har du något att berika debatten med?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?