Valt inlägg:
Lennart Lundvall "32
Jag tror inte att intresset för religionen som skolfråga avspeglar något annat än en mer allmän trend - folk börjar lita mer på sin utbildning - samt få mer kritisk hållning till religionernas ologiska trossatser samt att informationen om erfarenheter av religiösa avarter nått ut till allmänheten - vilket vi kan tacka media för.
Att orienteringen om vår officiella kristna religion och olika samfund och trosinriktningar allt mer petas av banan anser jag inte behöver någon större särbehandling då de flesta av dom är relativt marginella och håller sej i huvudsak under kristenhetens grundsatser.
Däremot anser jag att en rejäl allmänorientering av de vanligast förekommande religionerna är på sin plats i allmänbildande syfte.
Din fråga om - Varför firar vi påsk? är relevant då och svaret förvånar en och annan oavsett det handlar om det judiska arvet eller synen på Jesus som slaktlamm som offer för människors gamla synder - det som förvånar mindre är nog att de flesta så kallade högtider är helt i köpenskapens våld.
- Jag tror det har med Strindbergsåret att göra.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?