Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jan #24 Ditt sätt att uttrycka din bekymrade syn på mina idéer berör mej verkligen - jag vill inte göra dej djupt olycklig som person även om du inte betraktar mej som en vän. Nej - det jag vill få fram är att diverse trosfrågor av religiös karaktär på ett alldeles för okritiskt sätt torgför sin tvivelaktiga tro med en så självklar rätt att ta plats i allas våra liv utan minsta hänsyn. Som jag sa så vill jag inget hellre än att du och alla som tror ska få fortsätta med det, men lämna andra utanför - vad troende sysslar med bör vara deras sak och det kan dom syssla med för sej själva. Jag tycker till exempel att det är allvarliga övergrepp att kränga fullständigt orelevanta trosfrågor över skallen på barn - ungar har så mycket annat att ta till sej än fullständigt omöjliga frågor om det finns en gud eller om Jesus har funnits - säjer man sedan att denne Jesus har dött för dej du lilla syndfödde, så skapar man en lojalitetskris hos barnet som faktiskt är rent huvudlöst skamlig. Nu vill jag inte höra att ni läsare minsann hade ett annat förhållningssätt till era ungar och att dom har klarat livhanken förhållandevis bra, för lyckligtvis har många barn klarat sej förhållandevis väl trots värre förutsättningar än att vara födda i en religiös familj - till och med ungar ur rent fundamentalistiska uppväxtmiljöer kan komma ut som kloka folk om don en dag har mod nog att stå för vad dom känner. Men som sagt - en egen radiokanal för de religiösa skulle minska belastningen för folk som inte vill höra dessa trosramsor i tid och otid - vore inte det en hänsyn från de troende som är rimligt att begära? Samma sak för övrigt med dessa infama sportreferat - ge dom en egen kanal så slipper de ointresserade att höra skräpet. Talar vi däremot om yttrandefrihet så kommer vi i ett annat läge - då jag inte alls vill begränsa din rätt att tänka och tro dej du gör eller att ge uttryck för det på ditt vis - det är den institutionaliserade skälvtagna rätten att tuta i den luren jämt och ständigt som jag vänder mej emot. Och du har helt rätt då du tror att jag inte vill delta i utrensningspatruller - men det jag vill delta i och gör är att peka på det orimliga i att tro och trosriktningar fortfarande tar så stor plats i samhällets offentliga rum då dylika aktiviteters rätta plats borde vara i enskilda sällskap eller på var och ens egen kammare...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?