Valt inlägg:
Tobias / Du skriver om en krona i kollekten, det är ett helt vilsleedande påstående, som möjligen kunde gälla på 1940 talet. I det gamla fattigsverige. Frikyrkorna skulle öäverhudtaghet inte kunna existera om inte en stor del av medlemmarna tänkte i "tiondegivande" även om få når dit.Men när jag ser kollektlåda vandfra förbi mig så ser jag ju att femtilapper och hundralappar dominerar i min Missionskyrka.Det finns fattigpensionärer, sådana som mig,som ofta får ge mindre. Men mynten är nästan helt borta i frikyrkosammanhang. För den ska räcka till pastorslönen,byggnadsunderhåll, hjälpinsatser i närområdet och långt borta. Många församlingar har "adopterat" församlingar i gamla Sovjet och då hjälpt dem att reparera kyrkan som inte fått reparerats sedan 1917.Jag var i Estland på Gorbatjov-tiden och såg hur man började återupprätta församlingar o kyrkor.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?