Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ja Jan så är det förståss - där någon vill hjälpa till måste denne förstå att det inte går att droppa ner ting från en annan planet sas. Men i och med att människor från när och fjärran får kunskaper i den teknik som är användbar så klarar de flesta av den omställning från hacka till plog på betydligt kortare tid än det tagit oss att utveckla de samma. Värt att tänka på i det fallet att man ska satsa på de yngre förmågorna som inte hunnit fastna i omöjligheternas träsk. Tänker på det jag såg på Filipinerna där mängder av gamla militärfordon nu går som bussar så kallade "Jeepney" på de flesta större öarna. Man har utrustat dom men nya Japanska motorer, men för att slippa en del onödig kringutrustning kör man dom med öppet kylsystem - det vill säga, man fyller en tank på Jeepneyns tak med en slang ner till motorn. Vattnet får passera motorns kylkanaler och sedan släps det ut på vägen. Det fungerar alldeles utmärkt då vatten inte är någon bristvara där och till varje fordon hör en besättning på så där en tre fyra personer förutom föraren som via en liten ställbar kran reglerar motorns arbetstemperatur under färd. Ingenting är omöjligt för människan - kunskapstörstande och klurig så det förslår. Mitt i grönskan hittade jag en liten meckare som var i färd med att gjuta en ny aluminium kåpa till en växellåda - originalet hade slagits sönder av en sten. Sandform och acetylenbrännare var vad dom hade tillgång till - plus den kunskap som byggs i ett aktivt vaket liv bit för bit av nyfikenhet och nöd. Skulle tro att det är kvaliteter som även afrikaner inte klarar sej utan ens långt inne i urdjungeln.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?