Valt inlägg:
Vår familj har rest österut i bland vi oxå.
Särskilt minns jag rundresan 1980 med tåg o bussar.
Senast jag var i Moskva var -99 o i S:t Petersburg 2008.
På sovjettiden ingick ju många andra länder såsom Baltikum,östTyskland,Polen ,Ungern etc.
I de stora städena finns det självklart slumkvarter med hemlösa som i USA. Missbruket är oxå stort.Förr var det vodkan men nu börjar de yngre använda droger. I Kaliningrad härjar hiv o resistent tbc bland missbrukarna.
De smittas ofta inne på fängelserna.Där har jag inte varit än : men det lär vara eländigt!
Ryssen själv är gästvänlig o nyfiken o man blir lätt hembjuden till skillnad ifrån när man luffar i Europa.Man delar gärna med sig av t. ex matsäck på tåg o i bussar.Även till främlingar o fast man kan ha lite själv.
Deras olika museum är ofta fantastsiska liksom deras teatrar.
Cirkus är en stor o populär konst o jag har varit på några: bland annat stadscirksuen i Moskva men jag gillar inte dansande björnar o misshandlade vilddjur:jag vet ju hur de bahandlas.
Zigenarna är en enormt eftersatt grupp i både Ryssland o i hela östra Europa!!!
Djurvården är som i syd Europa:ingen bryr sig om hemlösa hundar o kattor.
-99 demonsterarde en större grupp gamlingar på Röda Torget för Stalin!!! men ingen brydde sig om dem:de stod där o höll fördedrag om sin döda landsfader!! Pensionärerna hade det mycket bättre förr:i dag får de ofta inte ut sin pension på flera månader i bland.
Krigsveteranerna är oxå en grupp som har det väldigt tungt:ofta tigger de på gatorna o många är ju numera ganska unga.
Man vallfärdar fortfarande från hela riket för att se den döda Lenin: kön är hur lång som helst! Kan veka morbida men även på vanliga begravningar är det ibland jätteköer till den öppna kistan för att kyssa liket:jag hamnade i en sådan kö en gång o fick hålla god min o kyssa jag med för att komma ur kön gick bara inte.
På protestsångaren Vladimir Vysotskijs grav är det kö sedan han dog 1980 o alla ska där dricka en slurk vodka o hälla ut en slurk till skalden.En lite roligare cermoni:
De nyrika maffia killarna åker omkring men chafförer o beväpnande vakter i sina urläckra bilar som kan vara hur långa som helst!
Jag är imponerad av sjukvården!
Men jag gissar att det är i städerna den funkar så bra:inte på landsbygden.Men vi jämför ju oxå med Stockholm:Sös o Huddinge samt Karolinska.Här funkar det inte så bra.
1980 var det en flicka i vår grup som svimmade o ambulansen var där genast.På akuten är det akut vård som gäller: ingen väntan.En mycket grundlig undersökning:hela den svenska gruppen var mycket förvånad.Här hemma hade ingen sänt en ambulans till en ung tjej som svimmade av värmen!
Både min man o jag har inskjuknat akut I Budapest o samma sak:dirket möte med en läkare.
All teknik var jämförbar med vår arbetsekg,kärlröntgen etc men på sjukhusen var det helt annolunda.Alla hade egen tvål o toapapper! o oftast egen mat med sig!Man fick tvätta sina nattkläder själv de anhöriga gjorde det Men det fanns mycket personal.
Vi har en kille från Ryssland som bott i vårt kollektiv några år.Han råkade ut för en lindrig olycka o fick vänta i 4 tim på akuten På SÖS o kom hem rasande!
Han bor i Minsk o även där är akut just :genast! Då vi berättade om vår i bland 10 timmarsväntan på akuten med en ny stroke för Rolfs del blev killen helt chockad!!!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?