Valt inlägg:
Sören Schmidt, din intention med att gå med i kassan kunde inte vara klarare: Att vara försäkrad mot inkomstbortfall. Jag hade samma intention när jag gick med i arbetslöshetskassa för massor av år sedan. När sedan för mig som för dig fast anställning försvann, upptäckte jag som du att jag inte hade rätt till ersättning om jag inte helt upphörde med bisysslor/eget företag inga stora pengar, men ett sätt att fortsätta vara aktiv i mitt yrke. I det läget sa jag förstås upp a-kassan -- hellre liten men egen intjänad inkomst, än tidsbegränsad från en kassa om jag samtidigt måste göra mig av med de egna möjligheter jag ändå faktiskt har --, men varken jag eller du skulle betalt en spänn till dem om vi inte trott att det kunde hjälpa oss. I ditt fall hade du ju dessutom frågat först. Oavsett så visar själva betalandet av avgiften vad intentionen är, och det är intentionen som bör vara styrande, anser jag. Men om man då inte visar sig ha rätt till ersättning så borde man ju faktiskt få tillbaka pengarna, eftersom man betalt in dem i god tro. Det håller jag också med om. D.v.s. alla inbetalda avgifter sedan man startat egen firma borde man få tillbaka. I mitt fall är det mer än 20 år tillbaka i tiden. Eller 12 års inbetalda avgifter, tills jag första gången ringde kassan och upptäckte detta.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?