Valt inlägg:
Arifi #34
Säkert sitter du inne med en hel del kunskap, inte minst med tanke på att du är gift med en muslimsk man.
Och visst är det sant att det finns vansinnigt svartsjuka män utanför burkasfären, men ett ont försvarar inte ett annat ont - problemen måste tas vart och ett för vad det är.
Och visst finns det olika och vitt skilda tolkningar av islam och andra religioner liksom det finns en uppsjö varianter av tex feminism.
Att din man anser att burka/niqab inte borde förekomma är inte heller ovanligt bland muslimska män eller kvinnor som är kapabla att bilda sej egna uppfattningar om saker och ting.
Att ni inte tror att ett förbud skulle bidra till att dessa kvinnor så småningom kan vara som folk i det offentliga rummet kan kanske vara en välgrundad åsikt, men som jag ser det så kommer de män som tvingar sina kvinnor att bära burka få så mycket mer att göra att dom ganska snart skulle ge upp - dom måste handla och sköta allt utanför hemmets väggar själva, gå till dagis med sina barn och själva gå på skolans föräldramöten osv - hur länge tror du att dom skulle orka med det?
Det är helt enkelt inte nödvändigt att leda i bevis att det är män som påtvingar sina hustrur ansiktsdöljande klädsel - det handlar mer om det är så bra och lämpligt att tillåta det i ett samhälle som önskar vara öppet och jämställt.
Att det finns mycket tokigheter i världen är vi helt överens om, även att en hel görs i religionens namn - jag tar mej rätten att kritisera inte bara islam - jag är helt på det klara med att kristenhetens roll i världen varken är eller har varit särskilt bra för den mänskliga utvecklingen eller vårt välbefinnande.
Religionsfrihet utanför offentligheten är OK för mej, men religion bör vara var och ens ensak. Dessutom anser jag inte att svenska medborgare eller viken människa som helst ska ha rätt att utöva vilken religion den vill om den strider mot Fns konvention om mänskliga rättigheter - eller som du påpekar mot svensk lag.
Självklart ska folk som misshandlar varandra tas om hand av den juridik som gäller och det utan åtskillnad genom kulturella särarter eller religion.
"Att i lagstiftning besluta om klädsel kan ha ett visst fog om syftet med klädseln är att begå brottsliga handlingar" håller jag helt med om, men det är knappast det saken gäller i nuläget i sverige - däremot är burkabruket utnyttjat i så kallade "terroristsammanhang" självmordsbombare od - men inte ens det är det huvudsakliga skälet för min avoga inställning.
Jag anser att mänskliga möten är så pass viktiga att allt som hindrar de kontakterna ska undanröjas.
Hur ska dessa kvinnor bete sej då dom måste visa sitt ansikte då dom ska hämta sina barn på dagis och det är manlig personal som inte vill lämna ut sina skyddslingar till folk som dom inte kan vara säkra på vem det är - och ska det på banken alltid finnas kvinnlig personal för dessa tält?
Det spelar inte heller så stor roll om de som vill införa burkaförbud är måna om de burkadrabbade kvinnorna - egentligen räcker det med om dom tycker att det är väldigt otäckt med vandrande tygsjok vars innevånare anser att andra människors blick skulle utgöra ett hot mot deras renhet eller syndfrihet - jag känner mej väldigt obekväm med att bli betraktad och behandlad som en kvinnofridstörare bara genom att jag är född man.
Jag anser att man inte bara ska ta hänsyn till dessa dolda kvinnor som under burkan lika väl kan vara en man, hänsyn bör även i än högre grad tas till folk som mår dåligt av att möta dess bylten.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?