Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ja Lasse i Gatan vill tydligen förbli annonym av outgrundliga skäl. Att säga sig veta vart Sverige är på väg borde väl kanske intressera läsekretsen, men ok då för hans kryptiska "meddelande". Du Bizon kommer med en hel del upplysningar till mig ang. kvinnor i burka. Nu är det så att jag är gift med en muslimsk man och är alltså inte helt ute och cyklar i blå pyjamas när jag uttalar mina fromma och helt orealistiska förhoppningar."Vansinnigt svartsjuka män skulle kunna göra både mig och burkabäraren illa".Ja,visst finns det vissa män som kan ta till vilka metoder som helst. Men även kvinnor utan burka, per definition kristna, kan få det hett om öronen om de tar upp sociala kontakter som deras män inte godkänner. Min man och jag diskuterar ganska ofta de här frågorna och han anser att burka/niqab inte borde förekomma.Dock tror han liksom jag att ett förbud skulle göra att dessa kvinnor inte kommer utanför dörren. Om de nu alltid är tvingade av sin man att bära heltäckande klädsel så kommer han väl knappast att tillåta dem att visa sig utan den pga förbudet? Vem är det vi har försvårat för då? Hur skall vi leda i bevis att det faktiskt är mannen som påtvingar sin hustru en viss sorts klädsel? Enbart på grundval av hans religiösa tillhörighet? Frivilligheten vad gäller klädedräkten kan vi ju få reda på genom samtal, så vi slipper att gissa oss fram i den frågan! Eller lägga orden i munnen på de här kvinnorna. Det finns mycket tokigheter i världen en del av dem görs i religionens namn, annat för politiska syften eller både och. Just nu är det fullt legitimt, ibland med rätta, att kritisera islam. Den är inte på något sätt en fulländad religion med bara goda intentioner men heller inte värre än andra. Vi vill ju ha religionsfrihet här i Sverige vilket då innebär att du har rätt att utöva vilken religion du vill så länge du gör det i enlighet med svensk lagstiftning. Det är enligt svensk lag inte tillåtet,muslim eller inte,att misshandla sin fru. Alltså skall svensk lag gälla även för dem. Att i lagstiftning besluta om klädsel kan ha ett visst fog om syftet med klädseln är att begå brottsliga handlingar. Ännu har vi inte, vad jag vet, sett muslimska kvinnor i burka som rånar banker. Jag tror inte riktigt på att de som vill införa burkaförbud är så måna om de här kvinnorna och deras fri-och rättigheter.Om det vore på det sättet så skulle de mer bejaka de förslag som innebär social gemenskap. Vilket inte på något sätt innebär att acceptera och tolerera "tokigheter".

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?