Valt inlägg:
Arifi #32
Att ordet är fritt betyder inte att var och ens verkliga mening alltid utsägs utan skyddsnät.
I dag är det många som vaktar sin tunga med vetskap om att det fria utrymmet blivit allt snävare.
Återknyter till ditt tidigare inlägg där du menar att det intressant att ta del av denna diskussion.
Jo visst är det intressant att kunna lyssna av en del av vanligt folks synpunkter.
Din uppfattning däremot om att det skulle vara ointressant att i sociala sammanhang kunna anknyta till varandra med ögonkontakt i det vardagliga livet med hänvisning till att vi inte har den möjligheten då vi chattar pekar på att du hänfaller åt alltför lättköpta förenklingar.
Att vi nu på senare tid sedan telefonen uppfanns har fått andra kommunikationsmöjligheter förtar inte behovet av det mer basal i vår natur - ditt resonemang är liktydigt med att bara för att blinda människor minsann klarar sej förhållandevis bra så kan vi lika väl döma ut de seendes synintryck som ovidkommande - det resonemanget håller inte.
Du menar att vi borde vi bjuda in dessa kvinnor i vår sociala gemenskap istället för att förbjuda och straffa - en from förhoppning utan realism påstår jag. Du bör veta att burkabruket även innefattar en kulturrasism som stämplar personer som inte anammar detta klädbruk, kultur eller religion som mindervärdiga, orena och allmänt sett som något av en sämre sort som det från de individers sida under slöjorna och dess kringkulturer är fullt legitimt att utnyttja, se ner på och/eller omvända.
Att komma till tals med en slöj- eller burka-bärare låter sej inte så enkelt göras av just de skälen - dessutom får du lägga till guds straff eller risken för dej själv eller slöjbäraren att en sanslöst galet svartsjuk mans fullt legitima bestraffning av kvinnan i fråga.
Förvisso gäller inte det värsta scenariona av detta slag alla burkabärares grundkultur, men du vet aldrig vilka konsekvenser ditt närmande och ditt välvilliga integrationsförsök kommer att få eller vem som kommer att drabbas av dess konsekvenser.
Visst skulle det vara bra om vi kunde kommunicera och få veta lite mer om var och ens bevekelsegrunder för detta inkognitiserande av livs levande personer - men utgångspunkten för mitt resonemang och eventuella angagemang i frågan är att dylika moden väljer inte en människa frivilligt.
Att försvåra detta bruk på offentlig plats är ett sätt att göra det så obekvämt för samtliga förespråkare för människors utestängande från sociala kontakter och mänskliga möten som kommer att ge en effektivare utdelning än detta så kallade respekterande - varför ska tokigher respekteras?
Denne någon som "grundar sina uttalanden på samtal med en imam, är jag vilket alltså en gång var ett sätt för mej att försöka förstå resonemangen - en metod jag fortfarande använder vilket jag även grundar mina erfarenheter på då det gäller vad burkakulturens generella inställning är till den sekulariserade och mer öppet kroppsfixerade kultur som dominerar den generelle svensken. Och visst förekommer det diametralt olika tolkningar inom all religion, men det känns ändå helt i sin ordning att bemöta de jag fått kännedom om utan att för den skull tro att det gäller hela kollektivet.
Vart problem, delproblem eller företeelse måste kunna diskuteras rakt och ärligt - tolkar det du skrev till Lasse i gatan som att du är överens med mej om det - det innebär inte att man ska eller de facto gör,,, drar alla över en kam.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?