Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tobias, jag har noterat att du i samtliga inlägg företräder en tämligen märklig låtgå retorik som inte så lite får mej att associera till den ståtliga fågeln bredvid den mänskliga gestalten i din avatar - i fablernas värld sägs denna fågel praktisera en teknik att undgå faror genom att stoppa huvudet i sanden - något som även du synes göra genom att inte ta ställning i denna viktiga fråga på annat sätt än att hoppas att allt ska lösa sej och bli bra bara vi undviker verbala konfrontationer eller att ventilera vår syn på diverse företeelser som rör vårt sociala liv. Det tror jag är det sämsta vi kan göra - tror du att vi bara vi blundar och håller tyst så kommer de kriminella nätverken att självdö - eller att bara den så kallade hederskulturen får hållas så kommer den per automatik upphöra? Det är jag övertygad om att så inte kommer att ske - kulturer förändras genom att deras mönster inte lönar sej att kriminalisera genom lagstiftning och att informera om vilka förväntningar samhället har på sina medlemmar eller gäster blir tillsammans det som motar utvecklingen åt rätt håll. Dessutom är detta ett kontinuerligt arbete och ett engagemang som ständigt måste pågå då vi som mänskliga varelser aldrig kommer att uppnå ett för evigt gott tillstånd. Vårt liv och vårt samhälle kommer alltid att behöva styrning, och det enda sätt vi kan bidra till den processen är att engagera oss och ta ställning samt sist men inte minst - försöka efterleva de ideal vi själva önskar se förverkligade. Det förefaller som om du ser andra egenskaper hos människan än de jag ser - i fråga om de hederskulturer där slöja och burka förekommer ser jag konservativa eller rent rigida maktstrukturer vars övre skikt på inte vis vill ha inblandning i sin maktutövning. Det handlar om styrmedel och kontroll - precis som med könsstympning. En kvinna som berövats sin sexuella lust blir ett fogligt arbetshjon - den kvinna som säger sej bära burka av egen fri vilja har accepterat sin underordnade roll i samhället och hem och kök som domän. Vissa undantag finns där medvetna och vanligen högutbildade kvinnor använt burkan som täckmantel för att kunna arbeta "under cover" politiskt och/eller socialt - en variant av "god min i elakt spel". Sedan är det ju så som du mycket riktigt påpekar - oavsett lagar och förbud så finns så gott som alltid någon liten promille som inte är så lätt att komma åt - i fråga om rånarluva är det mindre problematiskt då bara det att du visar dej med en sådan på offentlig plats räcker för att det ska vara fullt motiverat att ta reda på vem du är och i vilket ärende du agerar - samma sak bör gälla för andra heltäckande munderingar som inte är motiverade av yrkesutövning - typ grodman. Genom att folk på offentlig plats klär sej för att inte kunna identifieras ständigt blir undersökta och avkrävda legg och orsak så blir det så obekvämt att det tokmodet kommer att upphöra - det kommer även att bidra till att kvinnor som nu sägs inte få gå utanför hemmets dörr kommer att få göra det då annars de män som pådyvlar kvinnorna detta beteende inte kommer att orka med allt som kvinnorna i dessa kulturer annars skulle kunna göra - handla, gå till dagiset med sina barn, gå till tvättstugan osv. De som av rent religiösa skäl inte kan tänka sej att visa sitt ansikte för andra människor män är en ännu mindre promille och dessa kan man möjligen nå med välvilligt uppsökande verksamhet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?