Valt inlägg:
Bizon: Har du tänkt på din argumentation om klädseln kan användas för vilket kvinnligt klädesplagg som helst? Varför ska vi ha kläder på oss överhuvudtaget om det bara är till för att skyla oss och hindra oss från sexuella frestelser? Infödingar i Amazones djungel tycker nog samma sak om våra kläder som du och Guillou tycker om de burkabärande kvinnornas klädsel.
Du har fel i att burka-klädsel "ofta" sammanfaller med könsstympning. Burka används främst i mellanöstern och några länder i runtomkring. Könsstympning är vanligare i Afrika. Det är två helt olika kulturyttringar. Dödsstraff mot homosexualitet finns i ytterligare andra länder, där en del av de länderna vare sig har burka eller könsstympning.
När det gäller burka så gör du misstaget att utgå bergsäkert från att alla som bär det gör det mot sin vilja. Men vad vet du om det? När förbuden infördes i Frankrike så demonstrerade just burkabärande kvinnor mot detta. Även i andra länder har dessa kvinnor blivit uppsagda från arbetsplatser, arresterade, etc, just pga sin klädsel. Men vi måste erkänna att varken du, jag eller Guillou vet exakt hur många av kvinnorna som bär burka som gör det mot sin egen vilja eller av egen fri vilja. Det kan vara allt mellan 0-100. Är det närmare 100 som bär det av fri vilja så är ett burkaförbud ett enormt stort statligt ingrepp i människors privatliv, och i rätten att klä sig som man vill och tro vad man vill.
Om vår ögonkontakt är så viktig som du menar så borde vi förbjuda solglasögon genast. Och kepsar med skärmar. Jag kan inte på något sätt att de burkabärande kvinnorna själva utgör något hot mot vår värld eller orsakar instabilitet. Kan inte heller se att det skulle bli ett fredligare samhälle med ett sådant förbud. Snarare skulle det väcka totalt onödiga konflikter. Vad jag har hört av burkabärande kvinnor på TV så har de inget emot att visa sitt ansikte för att t ex identifiera sig vid prov på skolor, eller vid passkontroller, etc. Men om detta plagg skulle börja missbrukas i stor skala för att t ex begå brott och dölja sin identitet så kommer ju frågan i ett annat ljus. Men det är inget problem idag vad jag vet. Och den som vill dölja sitt ansikte när den begår ett brott kommer ju alltid göra det med t ex rånarluva, oavsett det är lagligt eller olagligt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?