Valt inlägg:
Janne #7
Jo jag har hört talas om den där kampen :- men vi borde överlåta åt de stora potentaterna att sköta sina mellanhavanden själva. Att skapelsen innefattar allt och alltså även Satan innebär att även Satan är en del av gud.
Konsekvensen av det blir att med den uppfattningen förutsätts gudomen inte vara delad i tre utan i fyra varav vissa delar ska bekämpa den fjärde och vidare förutsätts de tre vinna över den fjärde på domens dag.
Teologi i den högre skolan - och så klart något som den icketänkande människan lätt kan förmås att svälja.
Men är det möjligt att verkligen tro något sådant - skulle en gud värd namnet gud ens inlåta sej i sådana konstruktioner? Jag tror ju inte det som du förstår - men kan bara peka på det ologiska i att en gud som på något vis skulle kunna betraktas som god eller kärleksfull redan då Satanael hade sin tonårsfrigörelse skulle ha behandlats med kärlek i stället för hat, ignorans och förkastelse.
Och så skulle inte en gud enligt min uppfattning handla mot något av sina barn...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?