Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Janne B #5 Ja folk är som sagt inte direkt pålitliga då gamla programeringar verkar sitta långt under huden - kanske rent av i ryggmärgen på somliga - mina föräldrar fick "skriva till kungs" som det hette på den tiden. Då jag visade min benägenhet att komma till världen var dom för unga för att få gifta sej efter den tidens lag - så där stod min blivande mor med magen i vädret utan ringmärkning varken på sitt eget finger eller min fars. I dag hade jag troligtvis aborterats, men på den tiden bad man kungen vördnadsfullt om tillstånd för den vigsel som återställde hedern för en ung blivande mor - kanske även för en ung man som i och med sitt "ja" inför prästen visade att han ville "göra rätt för sej", och ta sitt ansvar. Att födas utom äktenskapet var en dålig start på livet ansåg man, men genom ett kungligt medgivande ändrades förutsättningarna i ett enda slag. Man kan ju jämföra detta med att tillställa kungen en eller annan anhållan att som brukligt är skicka sina böner till det man tror är en bönhörande gud - men vad jag förstår i det fallet så biter de troende i gräset på löpande band - tänk er den massiva mängd böner som lämnat plågade människors hjärtan riktade till en gud som dom önskar ska hjälpa dom i sin nöd - hur många har blivit hjälpta? Svar - INGEN! Även om det ibland kan se ut som någon fått den ynnest det skulle innebära att bli bönhörd av en gud så är det nog i det fallet mer slumpen än bönen som givit det utslaget. - tänk dej de miljarder lidande människor som genom historien fått leva sina plågor utan hjälp från någon högre makt - fått se sina barn svälta, fått förblöda under jordras eller bombade hus, fått förtvina under sjukdomars gnagande käftar i tarmar och blod - allt detta ackompanjerat av böner om förskoning, men till ingen nytta. Med tanke på det kanske jag borde överväga att ansluta mej till rojalisterna då ju ändå kungen visat sej haft större möjlighet än den tänkta guden att bifalla den lille människans bön... så böner

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?