Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jan #38 jag ser inte heller något tvingande skäl i att inte fly istället för att illa fäkta, om det är så du ser det. Jag ser mej inte som pacifist, och inser att man måste ta en och annan dust ibland för att i någon mån kunna upprätta lite mänsklig värdighet, men jag är absolut inte soldat då jag håller individuellt egenansvar för ytterst nödvändigt - förresten en av orsakerna till att jag anser att kristendomen missat hela grundtanken med kärleken. Jesus som sa sej förstå sin religions konsekvenser borde ha satt stopp för den redan från början - just av det skälet att ytterligare religioner som ger människan orsak att offra sitt liv för den rätta "tron" eller läran producerar bara mer lidande - och i kristendomens fall också mängder av individer som genom sin tro förståndsförsvagats och reducerats till underkastelsevillig kanonmat. Romarna insåg detta och gjorde kristendomen till officiell statsreligion några hundra år in på vår tideräknings början. Att deras profana maktutövning ändå fick bita i gräset berodde på försörjningsproblem - för få som producerade och för många som bara åt. Att den romersk katolska kyrkan överlevde romarrikets fall orsakades av att även mindre maktutövare - europas övriga småkungar också insåg den kristna lärans användbarhet i sitt fögderi och att på billigast möjliga vis hålla småfolket i schack - vad är effektivare än att placera förtryckaren innan för pannbenet på den som ska förtryckas? Tyvärr en indoktrinering som sitter i än i dag, och dessvärre lär göra ett tag till, men det går ändå åt rätt håll trots alla kineser du nämnde :- kineser är ju tämligen pragmatiska och ser säkert inget hinder i att gardera med kors på sitt yttersta precis som mången annan kålsupare som drabbats av ågren efter en titt i backspegeln och insett risken att få det hett om öronen sedan kistlocket spikats igen. Människan är liten och rädd i sin enfald, det är det som gjort henne så stor och farlig - inte minst för sej själv. Ha en bra dag.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?