Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jan B #31 Citat//I svensk germansk rätt finns ingen kollektiv skuld på detta sätt//sc. Må hända att germanerna tänkte sej andra principer beträffande kollektiv skuld, möjligen även romersk rätt som tills för inte så länge sedan släppte till och med lustmördare fria då man inte kunde fastslå vilken av två som varit den mest dödande - nu har man börjat se det på ett mer pragmatiskt sätt vilket inte känns helt fel. Svensk polis använder sej även av kollektiva förvar av presumtiva demonstranter - apropå vad som hände på Witfeldtska gymnasiet, så helt otänkbart med kollektiva bestraffningar i svensk ordnings och rättspraxis är det inte. Ser vi sedan till vad kristenheten ständigt gisslar kollektivet med så kan jag bara nämna "syndabekännelsen" som i praktiken dömer alla och avkräver var och en att bekänna sin synd oavsett någon synd har begåtts eller ej. Dock var det inte dylika tankevurpor jag avsåg då jag menar att vi borde bedöma var religion efter de handlingar som gjorts och görs i respektive religions namn - ser vi då bara till modern tid så framstår missionen som något oerhört destruktivt då den bidrar till att splittra sociala strukturer och bereda vägen för exploateringen av därigenom försvagade folkliga strukturers naturresurser. Och kikar vi bara lite längre tillbaka så har vi korstågen som inte kan ses som någon förebild i att hålla isär kollektivet från individen. Jag tänker mej att en religion som säjer sej stå för kärlek, förlåtelse och gemenskap i Jesus knappast skulle baktala varandra, sprida dålig propaganda mot den ene eller den andres rättfärdighet osv. Skulle en religion vara sannare än någon annan religion är jag tämligen övertygad om att den regionen skulle visa sej mer värdig våra förtroenden än vad någon religion i dag är. Och så mycket humbug och tillgjord mysticism som omger korsfästelsen och vad en sådan lösning skulle vara bra för och då för hela det mänskliga kollektivet så borde det vara ett omedelbart utslag av var och ens självbevarelsedrift att försöka lägga den religionen bakom sej och vända blicken mot mindre maktfullkomliga och underkastelsekrävande religionsformer. - Alltså,,, om man nu absolut måste ha någon annan andlig snuttefilt än den absoluta direktkontakt med den kraft som gör allt möjligt som finns i vart liv...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?