Valt inlägg:
Jag ransonerade olja och bensin 1973
Under oljekrisen okt./nov. 1973 steg priset från ca 10 dollar/fat till 45 dollar/fat och nästan upp till 90 dollar/fat år 1981. I Sverige infördes under en kort period oljeransonering, utbyggnaden av kärnkraft accelererade och staten satsade ca en miljard på energibesparande åtgärder.
Kommunstyrelsen i Umeå beslöt att inrätta ett Kristidskontor med uppgift att ransonera ut olja och bensin till kommunens traktor-bönder och vissa andra grupper. Jag utsågs till föreståndare för det lilla kontoret.Jag fick gå till Länsstyrelsen källare och hämta ut ransoneringskort i tusental.Vi sände ut ansökningsblanketter till alla jordbrukare och fick hjälp av jordbrukets organisationer med adresser mm
Orsaken till krisen var att Israel och Egypten med förenade krafter hade fyllt Suezkanalen med bombade fartygsvrak. Inga nya fartyg kunde komma förbi på några månader. Så alla oljefartygen från Persiska Viken fick nu ta vägen söder om Afrika. Det tog upp till en månad extra att så förse Sverige med olja.
Men som tur var så var alla statliga och privata oljeförråd välfyllda inför vintern. Flera stora tankers var på väg så snart insåg man att det inte var någon större kris på gång. Därtill beordrade statsrådet Kjell-Olof Feldt vissa inskränkningar i trafiken så därigenom sparades massor av bränsle. Folk uppmanades att kompisåka i en bil till jobbet osv,. Bensinåtgången minskade helt klart.Många sänkte värmen i bostäderna etc.
Ansökningarna om bensin och olja strömmade dock in till vårt kontor och Länsstyrelsen fick ansökningar från tusentals privatbilister från hela Västerbottens län.
Vi slet hårt med att bevilja bönderna skälig mängd bränsle till traktorns vinterbehov. Men när vi hade högsta beredskap att sända ut ransoneringskorten - så sa minister Feldt i media att nu skulle ransoneringen upphöra, strax före jul!
Det var ingen brist på någonting och bättre skulle det bli. Så jag bar iväg ransoneringskorten till Länsstyrelsen källare där de sannolikt ligger kvar än. Men nu är det krigsrisk vid Hormorsundet och bensinen blev i går över 15 kr litern och mer ska det bli. Hoppas att korten inte behöver hämtas upp ur de djupa valven.
Jan Brunnegård
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?