Valt inlägg:
re Sunny.
Har själv gjort o upplevt på samma sätt o misstänker att mina barn för traditionen vidare.
Astrid var fantastisk i barnperspektivet. Men vi får inte glömma hennes rakryggade civilkurage som hon ofta visade upp.
Hon sa en gång "Man måste lära sig att leva så att man blir vän med döden. Tror jag tralala."
Det ligger mycket sanning i det, kanske hela. O då måste man som du säger ha duktiga o engagerade lärare i skolan.
Jag tror dock inte ett ögonblick på att kravet på lärarlegitimation
skapar engagemang.
Har sett alltför många "utbildade med fina vitsord" flytta runt mellan skolor för att det inte funkar. Jag kommer inte ihåg att någon enda av dessa bytt karriär. Inom andra yrkesgrupper byter man
arbetsuppgifter om det inte funkar- Eller blir man ombedd att göra det.
Vilken person som helst med empati och livserfarenhet kan idag
genomföra en kurs i något för denna intressant ämne.
Till varje kursbok finns det färdiga arbetsböcker, fördjupningsuppgifter lärarhandledningar mm
Räcker inte det så finns det exempelvis lektioner att plocka ner från nätet som här lektion.se
En bra plats för den som vill jobba hemma med egna ungar eller varför inte lära sig själv.
Jag har mött många lärare som helt frankt i tex. NO undervisningen säger "detta är för svårt för er så vi hoppar över det". Ingenting i Grundskolan är för svårt för en normalbegåvad unge och därmed också vuxen dito att förstå. Det vill säga om man är intresserad.
Intresserade blir eleverna om dom har en engagerad o framförallt nyfiken lärare. Sedan spelar det ingen roll om det är språk eller mera faktainriktade ämnen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?