Valt inlägg:
CMO: Jag brukar inte hålla med dig, men jag tror du har delvis rätt. Men jag tror du har fel i att det skulle gälla för alla. Jag känner många som gått i pension och man skulle grovt kunna dela upp dem i två grupper; de som tycker det är oerhört jobbigt och deprimerande och har svårt att sysselsätta sig på egen hand, och så finns det de som stormtrivs och lever ett mycket aktivt pensionärsliv. Jag vill definitivt inte kalla de förstnämnda för dumma eller idioter, för jag tror det handlar om någon form av ångest eller depression. Den som levt för sitt jobb och stormtrivts med det blir pensionen naturligtvis ångestfyllt för, det tycker jag man ska ha all respekt för. Men de finns också de som inte har den fantastiska turen och lyckan att ha ett jobb man stormtrivs med, utan jobbar för sin försörjnings skull. För de är pensionen en välkommen tid, en belöning för ett långt arbetsliv. Den absolut bästa lösningen borde väl vara att tillåta den som vill jobb till 75, men inte införa något tvång. Av erfarenhet vet jag att en del tappar sitt omdöme om hur bra de utför sitt jobb när de blir äldre, på samma sätt som många äldre underskattar sin körförmåga i bil, så jag tycker också att arbetsgivare ska ha rätt att säga upp äldre över en viss ålder också.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?