Valt inlägg:
Jag har inte utan viss framgång studerat hur de samhällen där "naturfolk" regerar.
Allt från ryska tundran till djungelfolk i sydamerika.
Alla har det gemensamt att arbetslöshet inte ens finns som begrepp i deras språk.
Inte heller undersysselsatt eller vilka ord vi nu vill skapa för att visa att dom är beroende av samhället.
Problemet är just det att någon hela tiden måste tjäna en slant på ditt liv i varje skeende. Du kan inte ens avsäga dej rätten till "social irrfärd" för att
ta hand om dej själv. Detta trots att just Reinfeldt säger att självbestämmande och egenansvar ligger högt på hans agenda.
Vari ligger livsvinsten i vår kultur. Genom besök på skolor runt om i världen kan jag se en uppenbar skillnad mellan exempelvis svenska skolor och en skola i Mexico.
I Mexico pluggar alla men har inte mycket litteratur o teknik att tillgå, men motivationen finns och driver ungdomarna framåt. Detta trots att man i många fall har väldigt trista hemförhållanden och utan socialvård.
Skillnaden är att alla ungarna har en roll i familjen eller samhället.
Alla räknas och har ett egenvärde på ett eller annat sätt.
Våra ungar här har den enda rollen att fostras i systemet som dom inte förstår eller har del i.
Det viktiga är att vi börjar tala om livet och vad vi möjligen kan ha för roll och ansvar inför varandra även utanför sveriges gränser.
Jag tror att det är viktigt om vi skall få våra barns förtroende
att vi kan diskutera de saker som rör sig i huvudet på dom och den oro många känner för sina anhöriga i andra länder. Barn till sjuka och förtidspensionerade eller överhuvudtaget människor i välfärdssystemets utkanter upplever samma trauma dagligen.
För många av dom är inte betyget eller skolan det viktigaste i deras liv. Detta oberoende vilka psalmer vi kör. Låt oss inse detta o skrota skolverket och inrätta ett "livsverk" istället.
Låt oss ta lärdom av de skolor som finns i utvecklingsländerna o se vad ungarna och även föräldrarna har på schemat under ett skolår då även inbegripet fritiden.
Reinfeldt borde ta del i denna studien.
Här räknas varje människa i termerna kostnad intäkter där livet inte ens finns med som en "obekant" i budgeten.
Därför är det möjligt att denna diskussion överhuvudtaget kan finnas.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?