Valt inlägg:
Regina Németh
Citat//Därför ska vi inte prata högt om det" gör att värmen från tidigare försvinner. Jag blir inte arg på den som sagt det, jag blir frustrerad på oss som fått honom att säga det. Är vi så oförstående att ett barn inte ska få berätta historier för sina syskon på pendeltåget? Är vi så dömande att en bror måste tysta sin syster för att de inte ska råka illa ut? Är jag naiv som inte har insett det här?//sc.
Jag tror du skuldbelägger dej själv eller oss då du frågar som ett "vi". Nej "vi" är inte så entydigt fördömande eller fördomsfulla, men många troende är det och kanske en aning generade att dom inte valt att stå mer självständiga och på egna ben i förhållande till sin kulturs trosstatut som många gånger de facto är orsaken till den flyktingström som letar sej ut över världen då dess fulla potential i hemländernas trosdogmatiska kontext gjort det omöjligt att leva där.
Ta din sjuåriga flicka i slöja som exempel - jag sökte upp en imam för att fråga om islams syn på slöjbruket - denne förklarade att ett barn bör bära slöja då det kommit upp i könsmogen ålder för att inte trigga män till sexuella övergrepp då "ju" kvinnors hår och diverse extremiteter så som anklar och ben kan få män att tappa huvudet och ge sej på barnet.
I min värld är det tänket en skymf mot ansvarsfulla mäns förmåga att styra sina impulser eller förmåga att överhuvud taget vara man.
I min värld finns det inga som helst förmildrande omständigheter för en mans eventuella övergrepp på någon ting - inte heller kvinnors - men det finns förklaringar till att sådant sker, bland annat den kulturella förväntan som ställs på män respektive kvinnor.
Föreställ dej en sexual- och kropps-fientlig kultur där människor går omkring i världen under ständig sexuell frustration därför att deras trosföreställning är att deras gud gjort kroppen och sexualiteten till något smutsigt och fult och så otillbörligt att det är en synd att ens andas om sådana ting - hur skulle du må i en sådan kultur?
Att flickor eller i förekommande fall pojkar väljer att gå klädda i diverse kulturellt eller religiöst påbjudna attribut har mycket sällan att göra med deras egen vilja - det är framför allt den omgivande vuxenvärlden som står för förväntan och ibland tvingande påbud.
Barn som inte infekteras av dylika påbud går lika gärna utan kläder om klimatet medger - blygsel över våra kroppar och vår sexualitet är framför allt kulturellt och religiöst betingade.
Själv anser jag att alla kösbundna attribut som via skambeläggning och/eller normkonventioner särbehandlar barn på grund av kön och över barnens huvud är helt och hållet förkastligt - det skapar bara förödande obalans mellan könen.
Bort med allt sånt som stör vår verkliga natur och hindrar oss att leva som glada empatiska varelser. Bort med slöjor, könsstympning och religiöst betingade omskärelser, könsbundna roller, och allt påbjudet som hindrar individens personliga identitet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?