Valt inlägg:
http://www.sourze.se/Jag_c3a4r_en_cynisk_optimist_10773091.asp Tobias Jeppsson 2012-01-11 06:00, artikeln:Jag är cyniker på det sättet att jag inte har någon väldigt höga tankar om människan och samhället och jag drar mig inte för att framhäva människors oärliga och genomruttna syften. Men genom att just vara medveten om detta och ta hänsyn till att vi bara är djur med aningen mer komplexa hjärnor än gorillors så tror jag vi kan skapa ett fantastiskt och nästan perfekt samhälle som tar hänsyn till hur vi faktiskt är och fungerar istället för att bygga samhället på någon övernaturlig tro på människans godhet, moral och etik.Till sist ett ord om optimism. Är det verkligen optimistiskt att blunda för de problem som finns, stoppa huvudet i sanden och intala sig att det inte finns några stora problem och bara läsa/skriva om det som är bra?Jag är också optimist, bara vi ser hur det står till så kan vi tillsammans skapa ett fantastiskt samhälle. Och som jag har skrivit förut, det finns bra människor i maktens strukturer, men utan uppbackning kan de intet göra. Varje människa som ser såväl hur illa det står till med det aktiva motståndet mot förbättring, men också vad som skulle kunna göras om detta motstånd kunde kringgås, gör en oerhört viktig insats blott genom att observera observation är bevisad ha direkt effekt på verkligheten! - och ännu mer genom att delge sina observationer till andra.En viktig del i motståndet är att människor är så känslomässigt bundna till de sagor de lärt, de ideologier och institutioner de tror samhället fungerar genom, att de inte vill genomskåda. Det är ett oerhört sorgearbete att ta sig igenom. Jag vet verkligen hur svårt det är, för jag har gjort det.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?