Valt inlägg:
Rennäringens ekonomi,rovdjursfrågan,djiurförädlingen och mycket mer talar för gårdsbruk. Men jag tror att fördslaget måste vara små inhägnader, 10 - 15 djur, gårdsstöd om 300.000 kronor per år, momspliktigt,skattepliktigt. 150 sådana enhehet skulle kosta 45 miljoner kronor årligen och skulle kunna kombineras med naturturism,jaktturism,fisketurism. Samerna kunde föra sin och andra ursprungskulturer vidare genam att uppträda som ambassadörer -
Umeå kommun till exempel har anställt en same som reser runt till kommunens samtliga skolor och berättar om samer och rennäring.
Min mening är att rennäringen borde öppnas för alla norrlänningar, eftersom folkblandningen de senaste 500 åren varit sådan att alla norrlänningar är sameättlingar.
Jag har alltid hävdat, att renen ej äter tall- och granplant.Jag har
talat med och varit tillsammans med slaktare och undersökt innehållet på
slaktade renars maginnnehåll och funnit rester av lavar, men även gran- och tallbarr, bark från tall och blåbärsris samt löv. Så här får jag ändra mig. Forskare som Öje Danell och advokaten Lars Melin
och renskötare i allmänhet är okunniga därom.
Sätt 25 gäddyngel i ett akvarium och ett blir kvar. Så upplever jag Sametinget med ständiga inbördes kiv och påhopp. En riktig sandlåda!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?