Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tack Caroline för din artikel om rättsövergreppen mot Domenic och hans familj. Du skriver: "Poliser, domare, åklagare, advokater, nämndemän? Varför går ni med på denna grymhet? Varför stoppar ni inte det?" Det fanns EN jurist som inte spelade med i hanteringen av det här fallet, och det var jag, som var ombud åt Domenics pappa fr o m februari 2010 t o m slutet av april 2010 och hans ombud och offentliga biträde fr o m 28 april till juni 2010. Men socialen på Gotland uppskattade inte att jag gjorde utläggningar om de brott som de hade begått mot barnet och hans familjs mänskliga rättigheter så de gjorde allt de kunde för att få bort mig från målet. Gotlands kommuns personal, individ- och familjeomsorgens avdelningschef Marica Gardell begärde att kommunjuristen Patrik Pettersson skulle granska mig. Förvaltningsrätten anmodade mig yttra mig över Patrik Petterssons "utlåtande" som innehöll info om att jag är ordf. i NKMR, att jag har diskuterat Domenic-fallet på internet, att jag trots lagakraftvunna domar angivit att tvångsomhändertagandet av Domenic saknade saklig grund, att jag bor i Göteborg samt att jag har rättspolitiska ambitioner. Slutklämmen i kommunjuristen Patrik Petterssons "utlåtande" var: "Det vore följaktligen orimligt om socialnämnden hos förvaltningsrätten skulle rekommendera Ruby Harrold-Claesson som offentligt biträde. Däremot behöver nämnden framställa om förordnande av lämpligt offentligt biträde åt CJ." Den handläggande rådmannen följde kommunens önskemål och förordnade någon annan åt Domenics far, men denne hade så mycket integritet att han avsade sig uppdraget. Då förordnade en annan rådman mig som faderns offentliga biträde. Men, Eva Ernstson, Domenics offentliga biträde, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid94&artikel3910860 och de andra ogillade starkt att jag var faderns ombud och offentliga biträde och hon lyckades få bort mig från LVU-målet. Fadern fick då ett offentligt biträde som föll kommunen i smaken - och resten är historia, som man säger! Annan rekommenderad läsning: Barnmålen blir skenrättegångar, av jur. kand Siv Westerberg, http://www.nkmr.org/barnmalen_blir_skenrattegangar.htm Ruby Harrold-Claesson, Jur. kand. Ordf i NKMR

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?