Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag känner till fallet med Dominic genom vänner som själva har bedrivit hemundervisning.Den svenska skolan lämmnar en del i övrigt att önska vilket jag har erfarenhet av. De första åren, upp till klass sex, var det ganska roligt att gå till skolan.Jag upplevde att jag lärde mig något men de tre sista klasserna i högstadiet var mest en fråga om att sitta av tid.I väntan på att bli tillräckligt gammal för att kunna söka ett jobb. Läste in gymnasiekompetens i vuxen ålder och efter det en universitetsexamen i statsvetenskap,visserligen ingen yrkesutbildning men ett ämne som intresserade mig.Vad jag vill säga med detta är att grundskolan i många stycken misslyckas med att ge elever motivation för vidare studier. Därför borde man vara mer tolerant mot hemundervisning eftersom jag tror att de föräldrar som engagerar sig så i sina barn, kan förmedla något viktigt.Inte nödvändigtvis så att högre utbildning är ett krav men om barnen senare vill gå vidare med det så känns det bra. En annnan aspekt på hemundervisning är att idag läggs skolor ner på många små orter, och barnen kan få en orimligt lång resväg till skolan. Där kan väl hemundervisning vara ett bra alternativ för dem som kan och vill göra på det sättet.Kanske är det så att skolans roll är den som beskrivs i Ebba Gröns Staten och kapitalet, en text som är mer aktuell idag än någonsin tidigare.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?