Valt inlägg:
Tillägg: hittade nu en hearing om ADHD år 2003. http://www.barnpsyk.se/hearing.shtml
Häri står bl a att "Neurologiprofessor Martin Ingvar säger i en DN-intervju att ”hjärnan blir vad den upplever”."
Vem kunde ha sagt det bättre!? /// Dock tycker jag att de freudianska Johan Cullberg och Rolf Karlsson spelar lite över. De psykiatriker med naturvetenskaplig inriktning utesluter inte miljön då hjärnan inte är ett fristående organ oberoende av omgivningens påverkan. På alla plan. Redan på 90-talet visste man t ex att det ytterst känsliga hormonsystemet var kopplad till och beroende av nervsystemet. ///
Såg en hearing på teve för bara några år sen då just kvinnliga ADHD-förespråkarna blommade ut i märkliga resonemang. Som att beteenden i sig själva var ärftliga; att det fanns gener för beteenden. Man fick intrycket av att de själva var ytterst nervösa. Redan då undrade jag om inte syndromet ADHD har blivit en värderingsdiagnos som gynnar en viss politisk agenda.
Givetvis finns hjärnskador och sjukdomar som kan ge svåra funktionsstörningar. T ex CP, epilepsi, stroke, tumörer, Asperges och Tourettes syndrom. Dessa har det forskats i med bl a MR och EEG. /// Med andra ord tycker jag att denna artikel är otydlig ang. ADHD.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?