Rapportera inlägg

Valt inlägg:

... Min blick gled upp för ett byxben så vitt som årets första snö det kändes som om jag svävade fritt och jag visste att jag skulle dö så såg jag min fiendes anletsdrag och Herre min Gud, det var jag! Det var jag, det var jag, det var verkligen jag! Jag tittade som i en spegel det var jag som stod där i vit kostym och med mungipor fulla av dregel det var min egen lägre natur det var den del av mig själv som är djur Jag reste mej långsamt på darrande ben för den sista slutliga striden ett envig på liv och död och jag visste så väl att det var på tiden att slåss mot andra är lätt det är ett rasande enkelt sätt Men att ta sej själv på blodigt allvar är det svåraste av allt det är när man försöker leva som man lär som det verkligen börjar blåsa kallt du ser grandet i din broders öga. din egen bjälke bekymrar dej föga Det onda i världen är andras fel själv är du ren och vit du står på den rätta sidan där det inte finns någon ondska och skit du är god, du har rätt, du är bäst det är dom andra som sprider pest Men kan det verkligen vara så grant att du själv råkar vara perfekt att det som du tror på är alldeles sant och allt annat är helt defekt varför är just du så duktig blir din panna aldrig fuktig? Men högmod går före fall, min vän och ansvaret faller tungt det ruttnar en döende kropp i din buk fast du just nu simmar lugnt och förr eller senare är det din tur att möta din lägre natur En kväll när du väntar det minst av allt ska det knacka på din dörr du öppnar med en grogg i din hand som du gjort så ofta förr där ute står Mr. Hyde och äntligen blir du skraj Din grogg faller ur din kraftlösa hand och du slickar dej matt om munnen nu är det du som ska slåss för ditt liv din utmätta tid är förunnen nu hjälper inga protester nu hjälper varken böcker eller präster Du är ensam, nu i din sista kamp med din egen hand kring din strupe nu finns ingen hjälp, ingen nåd för din själ och den sista kulan är förlupen du är ensam i ingenmansland och det droppar blod från din hand... Ur "Slutstrid" av Kjell Höglund

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?