Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag hoppar tillsvidare över diskussionen och går direkt på frågan i artikeln "Varför kommer våldet närmar..." och konstaterar att det inte går att svara på den frågan då den förutsätter ett "våld som kommer närmare" som i praktiken inte är sant. Mänsklighetens historia är en historia där olika former av våld varit i allra högsta grad närvarande. Krig, slaveri, feodalt och totalitärt förtryck har varit och är en normalitet i det mänskliga flockbeteendet - motsvarande kan iakttas i sandlådan där små barn leker. Vad vi drabbas av i dag är möjligen den vetskap om den globala våldsutövning som sker mellan människor, och då ofta i direktsändning. Ett tillskott i modern tid är att en hel del av den underhållning vi konsumerar handlar om våld, liksom övervägande innehållet i diverse dataspel - förr hade man mer lokala företeelser som boxningsmatcher och än tidigare gladiatorspel, offentliga avrättningar, piskstraff, skampålar osv förutom då riktiga excesser i brutalitet som häxbränning, etnisk rensning mm. Jag är tveksam till om våldet i praktiken kommit närmare, även om jag kan förstå känslan av att så är fallet då ju vår personliga erfarenhet vanligen begränsas till vad vi fått höra från media under den senaste veckan.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?