Valt inlägg:
Leif, det var inte meningen att vara hård och sätta sig på höga hästar. Jag förstår att det är svårt med juridik. även för jurister. Pengar är i Sverige mycket viktig ifråga om hur domstolar dömer. I domstolar väger pengar många gånger mer än moral och det ses i domstolars bedömningar av mål. Jag anser att detta är rätt för lindrigare brott. När det kommer till grov brottslighet så tycker jag att det är viktigt att straffet sänder ut en signal i samhället att den som gör fel också får stå sitt kast: " Dont do the crime, if you cant do "
Kära Truelove. Jag ser att du har bestämt dig att tro på en sak som jag inte tror på: den goda människan. Oberoende av hur många fel man gör så är det inget som man kan lastas för eftersom man är en svag människospillra. En god människa behöver inga straff, endast positiv förstärkning för att komma rätt...
Människors vilja att göra fel är oändlig. Likaså förmågan hos vissa att tro på att brottslighet inte är den enskildes eget ansvar eftersom människan i grunden är en god varelse och inte kunnat att välja rätt av en eller annan anledning.. Myten om den goda människan som förstörs av det hemska livet är vacker. Då man studerat grov brottslighet förstår man dock att den är en myt. Grova brottslingar och positiv förstärkning är många gånger dödfött. Se exempelvis Malexandermorden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Malexandermorden Människans vilja att begå fel reagerar inte som vissa tror, eller hoppas. För mig är människan varken ond eller god. Jag tror vi är enskilda individer som själva skriver vår livsbok och därför ska ta ansvar för våra handlingar.
Straffets negativa verkningar har man talat om i årtionden och sagt det nästan inte skulle funnits ngn brottslighet ifall banditer fick vård. På 70-talet prövades detta stort och det var svängdörrar på de svenska fängelserna. Straffen var låga och det var nästan så att brottsoffren klandrades i svenska domstolar för att de råkat utsättas för ett brott av en stackars bandit som inte kunde bättre. Resultatet av detta har varit att brottsligheten har ökat, inte minskat som man trodde. Idag är det få som tror att man generellt kan behandla bort brottslighet, dock ser jag att du gör det.
När det gäller USA så kan det vara väl att påminna sig att man i detta land har stora sociala skillnader och en hel del av brottslighet kan ses i detta faktum, Det är därför fel att dra jämförelser rakt av till Sverige här. Vad gäller mordstatistiken så kan den ses i detta faktum Värt att tänka på är att det fina Sverige inte alls har en så låg mordstatistik som officiella källor framför: https://www.flashback.org/t1185237
Till sist. Straff är inte det perfekta medlet att komma tillrätta med brott. Det KAN minska brottslighet men måste då användas på ett sätt så att kostnaderna blir skyhöga. Dock måste straff finnas enligt mig för att sända ut moraliska signaler till oss som inte dödar eller skadar vår omgivning. Detta gäller endast de grövsta brotten och fall då man har att göra med återfallsförbrytare. Den som tror på annat får tro på det. Frågan är dock om denna tro finns kvar när man själv kommit i kontakt med grov brottslighet och drabbats av dess ondska?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?