Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tomasz, vi pratar inte om hämnd här - och jag försvarar inte alkoholisters beteende. Trodde du var en påläst människa som inte drog snabba slutsatser, men du kan ju fortfarande övertyga mig att mitt första intryck av dig var rätt. ; Vad jag menar är att vi människor svarar bättre på positiv förstärkning än en eventuell bestraffning lite beroende på om vi faktiskt lyckas köra ihjäl någon när vi kör fulla, eller om polisen råkar stå där vi kommer körandes. Det är ren psykologi och filosofi, och inget jag varken kan förändra eller har någon anledning att ta tillbaka. Straff och hot om straff är det sämsta verktyget för att styra mänsligt beteende och detta har bevisats gång efter annan. Problemet, käre Tomasz, är vår inställning till varandra och till alkoholen som att allt ansvar inte existerar med den i bilden. Det gäller alla droger. Hade människor mått bra och kunde se saker för vad de är hade de inte tagit till droger alls. Nu står det på varje cigarettpaket att det är dödligt att röka. Hur många tror du slutar pga av det trycket? Inte en enda, förmodligen. Det finns annat som är starkare. I t.ex. USA har man s.k. dödsstraff i vissa stater. Ändå är mordfrekvensen väl högst där, så vitt jag vet. I stunden, särskilt om man inte mår bra eller känner sig själv så bra, tänker man inte på vilka efterverkningar ens beteende har. Man aggerar känslomässigt utifrån vad som gagnar en själv för stunden. Om man så hade fått tusen piskrapp för att köra full skulle vi inte få en nykter trafik. Så innan du börjar räkna upp en massa paragrafer hit och dit titta gärna lite närmare på vad som gör att människor agerar irrationellt först.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?