Valt inlägg:
Svar till inlägg #5
Indirekt uppsåt är ett UPPSÅTSBEGREPP. Det används inte vid oaktsamhetsbrott. Idag kombineras rattfylla med grovt vållande till annans död som påföljd för rattfylla med dödlig utgång. Rattfylla straffas för sig och det är följden av rattfyllan som står för huvudelen av straffsatsen. Det finns alltså ingenting i rättspraxis eller lagförarbeten för din åsikt. Att åklagare skulle självständigt ta initiativ som du tycker är lika med noll...
Vad som behövs är en helt ny lagtext för rattfylla som ett fristående uppsåtligt brott. I lagtexten kan skrivas att grov rattfylla, exempelvis då man flera gånger framfört motorfordon påverkad och vid någon av gångerna taqit livet av ngn, ska ses som ett mord..
Vad gäller grova trafikbrott i övrigt så anser jag att de skiljer sig från rattfylla, men ser att även här det finns möjligheter till se vissa av dessa brott som uppsåtliga.
Det kan även vara värt att påminna sig att man kan bli dömd för mord om man kör ner ngn med vett och vilja, exempelvis i en krogkö. Dock måste det klart framgå att den som gjort detta har uppsåt till sitt handlande.
Svar till inlägg #7
Jag skulle vilja se din unge bli ihjälkörd och att du då fortsatte svamla om rätt och fel som du gjort i ditt inlägg. Det finns en anledning till att svensk lag inte undantar påverkade människor från ansvar för sina handlingar, oberoende av varför de drogat sig. Tänk på det då du försvarar människors rätt att fly sitt ansvar genom att droga sig till ett annat medvetande.
Jag tror inte att hårda straff generellt är ett bra sätt stoppa klandervärt handlande. Dock har straff annat en bara rena effektivitetskrav på sig, åtminstone i andra länder än Sverige.Om mitt barn hade blivit nermejat av ett rattfyllo så skulle åtminstone jag vilja se det rattfulla fanskapet bakom lås och bom för resten av sitt usla liv. Oberoende av varför denna person druckit sig redlös innan han/hon startade sin bil.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?