Valt inlägg:
# 25. OK! "Besviken på rättvisan" eller liknande vore bättre. En muslim behöver aldrig känna sig besviken, vad jag förstår efter att ha läst om islam och historia i över 40 år.
Faysal ibn Saud var en fascinerande personlighet. Han bröt av oljeleveranserna till väst efter 1973-kriget och mördades strax därefter. Den Faysal jag nämner i min artikel är en hel annan Faysal, son till Sharifen över Mecka och Medina. Denne Faysal blev kung över Syrien på 1920-talet, innan ens Saudiarabien blev till. Det varade inte länge, för fransmännen ville dela Syrien i 4 små stater. En drusisk, en alawitisk och två små sunni-stater i Damaskus och Aleppo. Men de lyckades inte, för syrierna reste sig och gjorde motstånd.
Jag respekterar alla människors rätt till sin tro. Om det är att vara sekulär då är jag det. Islamisk mystik sufismen är dock det som ligger mig närmast hjärtat. Men Sanning och rättvisa kräver hårt arbete, oavsett vad man bekänner sig till. De kommer inte av sig själva.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?