Valt inlägg:
När Folke Bernadottes trebilskonvoj passerade gatan Palmeh Street i stadsdelen Old Katamon, blockerades följet av fyra män i israelisk arméjeep, tillhöriga Sternligan, anförda av Meshulam Markover, vilka ställde sig mitt i vägen för konvojen. Då bilföljet stannade steg en av de fyra attentatorerna fram till den andra av bilarna i fordonskolonnen och frågade efter Folke Bernadotte. Klockan 17.30 sköts Folke Bernadotte och hans adjutant Sérot till döds med kpist av märket MP40 Schmeisser. Sérot, som satt i det mellersta sätet, till vänster om Bernadotte, sköts först och det med hela arton skott, medan Bernadotte fick i sig sex skott. Salvan som ändade Bernadottes och Sérots liv lär ha avlossats av Yehoshua Cohen. Förövaren betraktades sedermera som hjälte i Israel och Cohen fick hedersuppdraget som livvakt åt landets förste premiärminister.
Den amerikanske FN-observatören Frank Begley försökte hindra gärningsmännen, men slogs ned. Samma dag hade Bernadotte emottagit ett dödshot, men han avfärdade det med orden "Jag låter mig inte skrämmas". Bernadotte och Sérot transporterades till det så kallade gamla Hadassah-sjukhuset i stadsdelen Russian Compound, där man konstaterade att de hade dödats omedelbart vid attentatet. Dagen efter mordet flögs Bernadottes kvarlevor till Haifa för att sedan flygas hem till Sverige.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?