Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Babol54 #229. Som de flesta vet som tagit del av min bakgrund på min blogg och läst några artiklar av mig här på Sourze, så är jag född i Sverige och präglad i och av en stor judisk släkt under och straxt efter Andra världskriget. En 1 gång i mitt liv har jag personligen blivit utsatt för "antisemitism". Det var på 50-talet, då någon hade skrivit med stora bokstäver på berget nedanför vår villa i Näsbypark: "Här bor juden Lasse". Min reaktion var då en känsla av stolthet : Allt judiskt var ju då för mig enbart förknippat med positiva känslor. Ja jag kände mig faktiskt lite mallig - ett måhända lite barnsligt uttryck för min grupptillhörighet. Nota bene, så var det ju inte förrän efter kriget 1967 som sionismen i huvudsak kapat judendomen och därmed blivit en för de flesta judar oskilljaktlig del av av judars identitet. Detta lilla personliga exempel är ett konkret uttryck för att sionismen även är alla judars värsta fiende. En fiende som det bara finns ett sätt att bekämpa - som jude - nämligen att koppla loss från bindningen till Israel som en "Judisk stat".

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?