Valt inlägg:
Mr Hemp har rätt i att cannabis kan vara effektivt mot en lång rad sjukdomstillstånd, och som receptbelagd medicin tillåts cannabis redan i många EU-länder och i USA i alla stater tror jag, federalt domslut. Men det räcker inte för avreglering. Man måste även ta med hälsorisker i bedömningen.
Eftersom det finns ett säkerställt samband mellan cannabisbruk och utveckling av psykoser http://scholar.google.com/scholar?hlen&num100&qpsychosiscannabis&btnGSearch&as_sdt02C5&as_ylo&as_vis0 och riskgrupperna inte går att identifiera på förhand vore det inte ansvarsfullt att avreglera cannabis ur hälsosynpunkt, lika lite som det vore ansvarsfullt att avreglera handeln av andra läkemedel som kan ge allvarliga biverkningar eller är svåra att dosera.
Trots allt detta är jag för legalisering. Av olika anledningar anser jag att det är den minst dåliga lösningen. Men jag är en motvillig legaliseringsförespråkare pga de flesta legaliseringsförespråkares fullständigt oansvariga retorik. Lyssnar man på dem kan man tro att cannabis inte medför några hälsorisker alls, en uppfattning som tyvärr är vanlig bland ungdomar eftersom de gärna vill tro att det är sant och inte vet hur man verifierar det. En ansvarsfullare retorik hade tvärtom betonat riskerna men argumenterat att ansvaret ändå borde ligga på individen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?