Rapportera inlägg

Valt inlägg:

inlägg #10 Det är noterat, Yngve. Men min, och kanske också Jan O, fråga kvarstår. Statistiken är ju intressant bara om vi drar någon slutsats av det. Vad vill Du att vi skall göra? Skapa bättre arbetsmiljö inom traditionella invandraryrken? Om man nu kan se att det är arbetsrelaterade skador eller sjukdomar. Eller skall vi förstärka hälsoinsatser vid mottagandet? Jag vet inte hur det ser ut nationellt men länsstyrelsen i Skåne arbetar numera rätt hårt med hälsokommunikatörer. Det är väldigt engagerade personer som kommer från de aktuella invarndrarländerna och som arbetar med just information till nyandlända om deras hälsa och svensk sjukvård. Det finns ju forskning som visar att det givetvis kan vara fråga om eftersatt sjuk- och hälsovård i en del hemländer. Givetvis är krigstrauman vanliga. Men framför allt har det visat sig att själva migrationen är en betydande hälsorisk i sig själv. Men som sagt, jag är inte tillräkligt listig för att dra någon slutsats av den statistk Yngve redovisar här.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?