Valt inlägg:
Judarna hör till den vinnande sidan efter WWII. Därför skriver de själva sin historia om Förintelsen. Zigenarna hör konstigt nog inte till vinnarna trots att de dödades av nazister på samma urskiljningslösa sätt som judarna. Därför nämns zigenarna bara som allra pliktskyldigast när Förintelsen kommer på tal. --- Ungturkarnas försök att utrota den armeniska befolkningen blir inte heller beskrivet av vinnare. Turkiska staten verkar inte mer angelägen att ta fram sanningen om detta folkmord än dagens nazister är att berätta sanning om Förintelsen. --- Jag tror inte att man inom den armeniska kulturen går med på att den grymhet armenier utsattes för skulle vara av en lägre kvalitet än den judarna fick erfara. Inte heller kan jag tro att släktingar till mördade zigenare kan hålla med om att deras lidande är av ett lägre slag än judarnas lidande. --- Jag förstår att Tomasz, som är så nära släkt med judiska offer, anser att inget folk har lidit så svårt som det judiska. Men jag kan tänka mig att de finns armenier och zigenare och även andra folkslag som resonerar på samma sätt utifrån sina tillhörigheter. Och jag som inte står nära någon av dessa folkgrupper kan omöjligen förstå varför några vidriga försök till utrotning av människor skulle vara mindre förfärligt än andra försök . För vem i så fall?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?