Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Bizon, du har helt rätt! Ursäkta mig att jag lämnade huvudproblemet i Sunnys artikel -sex för gamla- och kom in på några sidospår, Upppdrag granskning allmänt och demens speciellt! Men jag tror inte att det är mitt fel, det har nog mer att göra med den eminenta Sunnys artikel att göra. Jag tyckte att Sunnys artikel var utmärkt och normalt skulle förtjäna högsta betyg. Hon beskrev mycket fint äldre människors sexuella känslor och problemet med hennes mans afasi. Vad jag hängde upp mig på och som drar ner helhetsbetyget på artikeln i mina ögon var hennes till synes avfärdande av Alzheimer som en vanlig sjukdom bland alla andra. Du gjorde sedan också samma avfärdande av kvinnans sjukdom med att hon skulle ha fri vilja. Dessutom finns det ett faktafel i Sunnys artikel, Uppdrag granskning talar faktiskt om att kvinnan skulle vara "gravt dement" och det är inte riktigt samma sak som den Alzheimer Sunny pratar om. Det sägs inte i programmet exakt vilken typ av demens det rör sig. Men vid Alzheimers sjukdom skadas mitten av hjärnan och vid frontotemporal demens skadas framdelen av hjärnan. Därför leder traditionell demens till bla förändrade personlighetsdrag och bristande omdöme. Man kan säga att främre delen av hjärnan gör oss till vuxna människor. Därav min liknelse med den dementa kvinnan och ett barn! Eller liknelsen med en berusad person där vi ju alla vet, dagen efter, att omdömet påverkas av för mycket alkohol... Susanna, du har ocksa helt rätt i att Uppdrag granskning, ibland kan vara hårt vinklat! Det ingår väl i mediakonceptet för att få fler tittare antar jag, "the god guys" mot "the bad guys"! Dom kunde naturligtvis ha redogjort varför dem inte interjuvade mannen. Men han kanske inte ville? Han har ju sagt allt i polisförhöret där han förnekar att han skulle haft någon som helst sexuell kontakt med kvinnan. Om det stämmer så finns det en konspiration mot honom från tre vårdare som säger sig ha ertappat honom när han hade sexuell kontakt med kvinnan. Normalt sett borde rätten ha mer tilltro till vårdarnas berättelse och anse dem mer trovärdiga än mannen. Men helt säkert är det inte, eftersom sexbrottslagen inte är anpassad till de dementa! Det finns ett exempel från något år sedan i ett liknande fall. När en dotter kom hem till sin 88-åriga gamla dementa mamma satt hon i soffan med uppknäppt morgonrock och lutad över henne en betydligt yngre naken man med händerna på hennes bröst. Polisen griper mannen och vid den tekniska undersökningen hittas hans sperma på mammans bröst och runt hennes mun. Mannen säger att han känner mamman och att hon var med på allt som hände. Mamman går inte att förhöra – hon är för dement. Och utan vittnen lägger åklagaren ner förundersökningen. Jämför med fallet i Uppdrag granskning, mannen skrek till vårdaren Linda när hon avbröt den sexuella aktiviteten; ”Hon har inte sagt nej!”. Den här gången finns det vittnen så jag hoppas för rättsäkerhetens skull och för de dementas rättigheter att mannen blir fälld. Sammanfattningsvis, jag vet inte vad ni alla ”seriösa debattörer” säger, men som oseriös debattör undrar jag hur kommunen kan lämpa över en dement kvinna till ett vanligt ålderdomshem! Vi har sett många exempel på demensboende med för lite personal med resultat att de dementa för lida i onödan. Gärna mer sex för de äldre – men de måste vi också ta hänsyn till demensfaktorn och satsa betydligt mer på demensboende och bättre utbildad personal för demensboende!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?