Valt inlägg:
#145 A-Gurra, om det skulle finnas någon som är beredd att sälja en njure eller att prostituera sig i ett hypotetiskt egalitärt eller ett hyfsat jämlikt samhälle kan vi bara gissa om, jag ser ingen anledning att tro att den typen av transaktioner skulle försvinna. Jag ser inte heller något berättigande i att hålla människor som gisslan i väntan på Utopia. Människor befinner sig de facto i vissa situationer, att ta ifrån dem ett val som de ser som mindre dåligt än andra alternativ anser jag inte vara en god eller empatisk gärning. Att se en situation som den är, är för övrigt inte det samma som att ”försvara” en rådande ordning. Vad gäller möjligheten att sälja en njure finns det många som redan nu av filosofiska skäl donerar en njure inte bara till släktingar utan till helt okända människor. De anser uppenbarligen inte själva att det skulle innebära någon orimlig risk eller lidande för dem. De flesta anser nog att dessa donatorer gör en berömvärd handling i och de flesta anser nog inte heller att det skulle vara omoraliskt att ta emot en njure från en sådan frivillig donator. Varför det skulle förändras och vändas till något skamligt om man gav en skaplig ersättning till personen som avstår en njure har varken du eller någon annan förklarat. I stället knåpar du i vanlig ordning ihop en massa halmgubbar där du för in våld och övergrepp i ekvationen, och dessutom som för att ytterligare belysa din brist på hållbara argument ägnar du dig åt grövsta sortens ad hominem och försöker utmåla mig som moraliskt förfallen. Att det skulle vara ett överskott på kärlek som gjort dig så intelektuellt enkelspårig, intolerant och fördömmande tvivlar jag starkt på.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?