Rapportera inlägg

Valt inlägg:

CMO: Gick in på länken i #111. Tyvärr hinner jag inte lyssna på den nu. Men skulle däremot vilja veta vilka argument som, kortfattat, åberopades i debatten. Skiljer sig t ex den debatten åt jmf med den som bedrivs i Sverige, i medicinalstyrelsen t ex? Eller byggde debatten på de 3 punkterna som du åberopar i #115?/// Det är mycket svåra frågor. Men man bör se dessa företeelser ur ett individ- och samhällsperspektiv. I Sverige behöver vi t ex inte svälta, lider av ständiga naturkatastrofer inpå oss, samt kan planera barnfödslar. Kort sagt: vi kan ju kosta på oss att vara individualister! /// Ta en annan familj i världen, i ett starkt korrumperat land, och som nyligen har drabbats av flodvåg. Finns inte tillgång till preventivmedel eller grundtrygghet via skattsedeln ens. Någon av de vuxna måste välja att sälja sin njure för att den övriga familjen på 11 pers. ska ha en chans att övht överleva. Den säljer då frivilligt sin njure då den kan överleva med endast en - även om det inte förbättrar hälsan utan minimerar, i stort, överlevnadspotentialen för densamma. Men vilket är, trots allt, bäst ur ett l i d a n d e-perspektiv i en direkt situation? Att den får åtminstone rejält betalt för sin njure, förutan kriminella aktörer och skitiga knivar inblandade m m? /// Som sagt: "lycka" är ett mycket svårt ord. Största möjliga lycka åt en kan innebära största möjliga olycka för en annan. Det är inte helt ovanligt att organtransplantationer sker pga att vederbörande har misskött sin hälsa själv gn t ex missbruk./// Dock, jag betonar hellre förmågan till empati och ett medkännande i så svåra frågor då det kan vara befogat att se till situationen som sådan. I sin helhet. /// I övrigt: tycker att organdonationer ska ökas gn info. och kunskaper OM människan och liv OCH död. Även unga kan, i Sverige, fylla i ett kort. Det är den bästa lösningen på både kort och lång sikt... På lång sikt är födselkontroller bäst i världen. En kvinna som inte får bestämma över sin kropp kommer inte att bli en god moder ens. När religioner och politik styr över så elementära basbehov, tja, då är det, för mig, inte konstigt att det blir enkelt att sälja sina barn på "marknaden"...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?