Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jocke #233 Så till din test; 1 Som pappa känner jag självfallet ansvar, och informerar mormor när jag fått reda på att hon yttrat sej fördomsfullt och nedsättande om onai att hon ska låta mina barn vara i fred och inte lägga sej i deras onanivanor. --- Jocke jag har inte stött på en unge som inte förstår att tillfredsställa sej själv - det är inget man behöver lära barn. Däremot har jag stött på folk med tämligen förödande syn på bla. onani, och vad det kan leda till har jag också bevittnat. --- Alternativ 2, att RFSU kommer till skolan med en liten sexundervisning behöver inte vara så illa som du föreställer dej - dels sker det öppet och bör gälla alla, alltså även ungar med annan etnisk bakgrund då jag anser att det är viktigt att ge legitimitet åt synen på sex och samliv, könsmognad och lovlighet i den kultur som vi lever i förutom då diverse avarter, samt att stärka både pojkar och flickors rätt att med respekt följa sin egen lust och inte falla för grupptryck osv - för övrigt tror jag att någorlunda normalt orienterade fjortonåringar redan sedan länge vet det mesta och lite till om sex och samliv, men särskilt för ungdomar med invandrarbakgrund har det visat sej finnas ett stort intresse och behov då deras föräldrar i många fall har stora svårigheter att verbalisera om dylika ting - i just dessa grupper brottas man med skam och skuld visavi kön och könsfunktioner på ett sätt som vi får gå femtio år bakåt för att ens komma i närheten av - dessutom har du mödomshinnemyten och hela omskärelse och könsstympningsproblematiken som är ett kapitel för sej - och förståss preventivmedel. --- 3 Jag har ansett att mina döttrar och söner ska få och har fått upptäcka sina kroppar och sin sexualitet på deras eget personliga och för var och en unika vis. Där har funnits olika former av sexualundervisning ända från dagis - boken "Hur ett barn kommer till" har i perioder varit en "favo" och deras egen upptäckarlust har i vart fall inte jag behövt uppmuntra. Både jag och mina barns mödrar har en som jag uppfattar det avspänd syn på kropp och kön - inget hysch hysch eller onödigt hemlighetsmakeri som bara ammar upp skam till ingen nytta - och jag kan inte se att mina vuxna barn har fått något problem av det - var unge växer i en unik kontext, jag har inte haft eller kan ha full koll på allt vad dom får höra, men - och det är här jag anser att vinsten ligger i att tala öppet och skuldfritt om det mesta och som i detta - kön, sex och våra personliga variationer i fråga om kärlek och lust att älska. Att hålla på och dramatisera tror jag bara gör ungarna en otjänst. --- Och ja,,, jag utgår från att jag är en hyfsat normal "familjefar"/pappa - däremot vet jag inget om hur "normala" skolans lärare - handbollstränare eller mina ungars kamrater eller föräldrar är - av det skälet är det mycket viktigt för mej att mina barn har kunnat tala öppet om allt dom upplever till.ex på dagis och i skolan, liksom att dom får sanningsenliga svar på sina frågor utan dumsnack som att "det är de för ung för att förstå - eller - det ska jag berätta då du blir äldre" - ungar är mogna nog då dom kan formulera frågan - svaret ska naturligtvis anpassas till barnet, men det ska vara sant och tillfredsställande begripligt. Ett litet råd till föräldrar - ett barn är inte moget att börja någon form av dagisverkamhet förr än barnet har ett språk så att det kan berätta om sina upplevelser...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?